پنج رکن اساسی ایمان
خصوصیات نیکی بر حسب کتب آسمانی
سوره نساء آیه ۱۳۶
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا ﴿۱۳۶﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، به خداوند و پيامبر او و كتابى كه بر پيامبرش فرو فرستاده است و كتابى كه از پيش نازل كرده است، ايمان بياوريد و هركس به خداوند و فرشتگانش و كتاب هايش و پيامبرانش و روز بازپسين، كفر بورزد، به گمراهى دور و درازى افتاده است. (۱۳۶)
این آیه بر اصولی که در سوره بقره آیه ۱۷۷ هم بطور مخصوص بیان شده به ما کمک می کند تا تصویری شفاف ـ تر از این دو آیه در کنار یکدیگر از دیدگاه خداوند متعال داشته باشیم.
سوره بقره آیه ۱۷۷:
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿۱۷۷﴾
نيكى آن نيست كه رويتان را به سوى مشرق و مغرب آوريد، بلكه نيكى آن است كه كسى به خداوند و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب هاى آسمانى و پيامبران ايمان داشته باشد و مال را با وجود دوست داشتنش به خويشاوندان و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان و خواهندگان و بردگان ببخشد و نماز را برپا دارد و زكات را بپردازد، و وفاكنندگان به پيمانشان چون پيمان بندند و خوشا شكيبايان به هنگام تنگدستى و ناخوشى و هنگامه كارزار، اينان صادقان و هم اينان پرهيزگارانند (۱۷۷)
همانطور که همگی شما دوستان مومن واقف هستید در این آیه دیدگاه خداوند به طرز بسیار شفافی مشاهده می شود و این آیه به پنج عامل اساسی که نیاز به بررسی و مشاهده دارد ما را رهنمود خواهد کرد:
-
ایمان به خدا
-
اعتقاد به روز آخر (روز داوری) یا قیامت
-
اعتقاد به خدمت فرشتگان
-
ایمان به کتب آسمانی
-
اعتقاد به خدمت رسولان و پیامبران
اعتقاد به این اصول باید همراه با یک زندگی نیک و عادل و خداترس باشد
حال بیاید با بررسی بخش نخستین آیه ۱۷۷ سوره بقره آنچه را که از دیدگاه خداوند شامل زندگی نیک می شود را مشاهد کنیم. خداوند می فرماید که روی خود را به مشرق و یا مغرب گردانیدن به هیچ وجه فرد را نیک و عادل نخواهد ساخت به عبارت دیگر الله توجه ما را به آن پنج رکن اساسی ایمان جلب می کند تا به رسم و رسوم.
رکن نخست - ایمان به خدای واحد:
در سوره اعراف آیه ۵۴ خداوند چنین می فرماید:
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ﴿۵۴﴾
همانا پروردگار شما كسى است كه آسمان ها و زمين را در شش روز آفريد، سپس [ملكوتش كامل شد و] بر عرش استيلاء يافت، شب را به روز [و روز را به شب] -كه آن را شتابان مى جويد مى پوشاند، و خورشيد و ماه و ستارگان را [آفريد] كه رام شده فرمان اويند، بدانيد كه خلق و امر او راست، بزرگا خداوندا كه پروردگار جهانيان است. (۵۴)
پس مشاهده می کنیم که خداوند خلقت و خالق بودن خود را به یاد ما می آورد و این ریز بینی قرآن کریم به نحوه خلقت آسمان ها و زمین در شش روز توسط الله و همچنین استیلای وی بر تخت خود در روز هفتم را می بینیم. حال سوالی که مطرح می شود این است که استیلای خداوند بر تخت خود در روز هفتم به چه معنا است؟
حال با اجازه شما بزرگواران تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از کتب آسمانی پاسخی برای این سوال بیابیم.
در تورات موسی سِفر پیدایش فصل ۲ آیه های ۲ و ۳ (ترجمه قدیم):
۲و در روز هفتم، خدا از همه کار خود که ساخته بود، فارغ شد. و در روز هفتم از همه کار خود که ساخته بود، آرامی گرفت.۳پس خدا روز هفتم را مبارک خواند و آن را تقدیس نمود، زیرا که در آن آرام گرفت، از همه کار خود که خدا آفرید و ساخت.
همانطور که مشاهده می کنید این دو آیه به پدیده خلقت و آرامی گرفتن خدا و استیلای وی بر تخت خویش اشاره دارد.
بزرگترین عنوان خدای واحد را می توان با استفاده از متون آسمانی خدای خالق تعریف نمود و قدرت خلقت یکتا بودن و منحصر به فرد بودن او را به تصویر می کشد.
بزرگترین و مهمترین اعتراف به خداوند بعنوان خدای واحد به یاد آوردن او به عنوان تنها خالق مطلق خواهد بود. چرا که آفرینش آسمان ها و زمین بر حسب کتب آسمانی فقط و فقط از دستان پر توان خدایی اینچنین قادر و متعال بر می آید.
رکن دوم ـ اعتقاد به روز داوری و یا روز قیامت:
قرآن کریم (سوره مائده آیه ۶۸ تا ۷۲):
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ ۗ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۖ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ [٥:٦٨]
بگو ای اهل کتاب مادام که به تورات و انجیل و آنچه از سوی پروردگارتان بر شما نازل شده است، عمل نکردهاید، حقی به دست ندارید، و آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل میشود [قرآن] بر طغیان و کفر بسیاری از آنان میافزاید، پس بر قوم کافر دریغ مخور.
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَىٰ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ [٥:٦٩]
از مؤمنان و یهودیان و صابئین و مسیحیان، هر کس که به خداوند و روز بازپسین ایمان آورده و نیکوکاری کرده باشد، نه بیمی بر آنهاست و نه اندوهگین میشوند.
لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَيْهِمْ رُسُلًا ۖ كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ [٥:٧٠]
به راستی از بنیاسرائیل پیمان گرفتیم و به سوی آنان پیامبرانی فرستادیم، [اما] هرگاه که پیامبری احکامی بر خلاف دلخواهشان آورد، گروهی را دروغگو انگاشتند و گروهی را کشتند.
وَحَسِبُوا أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَصَمُّوا ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَصَمُّوا كَثِيرٌ مِّنْهُمْ ۚ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ [٥:٧١]
و گمان بردند که آزمونی در کار نخواهد بود، لذا هوش و گوش شان را از دست دادند، سپس خداوند از آنان درگذشت، دیگربار بسیاری از آنان هوش و گوششان را از دست دادند، و خداوند به آنچه میکنند بیناست.
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ۖ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۖ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ [٥:٧٢]
به راستی کسانی که گفتند خداوند همان مسیح بن مریم است، کافر شدند، حال آنکه مسیح میگفت ای بنیاسرائیل خداوند را که پروردگار من و پروردگار شماست بپرستید، که هرکس به خداوند شرک آورد، خداوند بهشت را بر او حرام میگرداند و سرا و سرانجام او دوزخ است و ستمکاران [مشرک] یاوری ندارند.
سوره روم آیه ۵۶:
وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِيمَانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتَابِ اللَّهِ إِلَىٰ يَوْمِ الْبَعْثِ ۖ فَهَٰذَا يَوْمُ الْبَعْثِ وَلَٰكِنَّكُمْ كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ [٣٠:٥٦]
و کسانی که از دانش و ایمان برخوردار شدهاند گویند بر وفق کتاب الهی تا روز رستاخیز درنگ کردهاید، و این روز رستاخیز است، ولی شما به هیچ وجه نمیدانستید.
در انجیل (متی فصل ۱۲ آيه های ۳۶ تا ۳۷) عیسی مسیح چنین می فرماید:
۳۶ لیکن به شما می گویم که هر سخن باطل که مردم گویند، حساب آن را در روز داوری خواهند داد. ۳۷ زیرا که از سخنان خود عادل شمرده خواهی شد و از سخن های تو بر تو حکم خواهد شد.»
انجیل (عبرانیان فصل ۹ آیه ۲۷):
۲۷ و چنانکه مردم را یک بار مردن و بعد از آن جزا یافتن مقرر است.
انجیل (اعمال رسولان فصل ۱۷ آیه ۳۱):
۳۱ زیرا روزی را مقرر فرمود که در آن ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد نمود به آن مردی که معین فرمود و همه را دلیل داد به اینکه او را از مردگان برخیزانید.»
در این رکن از ارکان پنجگانه خداوند ما را از بدیهی بودن روز قیامت و داوری مطلع می کند و هر چیزی که تا آن زمان به گمان خود مخفی نگه داشته ایم همه در ملا عام به نمایش گذاشته خواهد شد.
رکن سوم - اعتقاد به خدمت فرشتگان:
سوره فاطر آیه ۱:
الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾
سپاس خداوند را، پديد آورنده آسمانها و زمين، كه فرشتگان را پيام رسان گردانده است، [فرشتگانى] كه داراى بال هاى دوگانه و سه گانه و چهارگانه اند، در آفرينش هر چه خواهد مى افزايد، بىگمان خداوند بر همه چيز تواناست (۱)
همانطور که شاهد هستیم در اینجا فرشتگان نیز مخلوق خدای قادر مطلق خطاب شده اند. شاید سوالی در اینجا به ذهن همه ما خطور کند و اینکه نقش فرشتگان در خصوص ملکوت خداوند و انسان ها چیست؟
برای پی بردن به پاسخ این سوال می توانیم به کتب پیشین در انجیل (عبرانیان فصل ۱ ایه های ۱۳ و ۱۴) رجوع کنیم:
«۱۳ و به کدامیک از فرشتگان هرگز گفت: «بنشین به دست راست من تا دشمنان تو را پای انداز تو سازم»؟۱۴ آیا همگی ایشان روح های خدمتگذار نیستند که برای خدمت آنانی که وارث نجات خواهند شد، فرستاده میشوند؟»
همانطور که مشاهده می فرمایید نقش فرشتگان با برخورداری از قدرت ماوراء بشر برای وارثان ملکوت خداوند خدمتگزاری و یاری رسانی می باشد.
در انجیل (عبرانیان ۱۳آیه۲) میفرماید،
و از غریب نوازی غافل مشوید زیرا که به آن بعضی نادانسته فرشتگان را ضیافت کردند.
ضیافت ابراهیم برای سه فرشته مهمان _ تورات (سِفر پیدایش فصل ۱۸)
و همچنین در تورات (کتاب دوم تواریخ فصل ۲۰ آیه ۲۰) می خوانیم:
۲۰و بامدادان برخاسته، به بیابان تقوع بیرون رفتند و چون بیرون می رفتند، یهوشافاط بایستاد و گفت: «مرا بشنوید ای یهودا و سکنه اورشلیم! بر یهوه خدای خود ایمان آورید و استوار خواهید شد و به انبیای او ایمان آورید که کامیاب خواهید شد.»
همانطور که واقف هستید بر حسب کلام خدا پیامبران خدا (الله) :نوح (ع)، ایوب (ع)، ابراهیم (ع)، لوط (ع)، اسماعیل (ع)، اسحاق (ع)، یعقوب (ع)، یوسف (ع)، موسی (ع)، هارون (ع)، داود (ع)، سلیمان (ع)، الیاس (ع)، الیسع یا الیشا (ع) یونس (ع)، زکریا (ع)، یحیی (ع)، عیسی (ع) اینان هستند. و بر حسب آیات ذکر شده همه این ها هدایت شده و الهام شده از طرف خدا بودند و پیامبر اسلام و تمامی مومنین به هدایت این انبیا می بایست اقتدا کنند چرا که خداوند هدایت و ملهم شان نموده و فرستاده او بودند.
عزیزان همراه با این توضیحات متوجه می شویم که در این پنج رکن اساسی ایمان، قرآن ، تورات ، زبور و انجیل متفق القول پیام یگانه خداوند را در رابطه با ایمان واقعی و دین مورد قبول وی را به ما معرفی می کند.
سوالاتی برای تفکر:
۱- آیا بعد از مشاهده این ارکان چنین برداشت نخواهیم کرد که خداوند تنها متعلق به یک مذهب یا مسلک و یا آیین نیست بلکه او بسیار فراتر از یک برچسب مذهبی و آیینی است! آیا خدا با درک این امور فقط به مذهب بخصوصی تعلق دارد یا اینکه ما نیاز داریم تا برخلاف گذشتگان به درکی عمیق تر بر حسب کتب آسمانی (کلام خدا) دست یابیم؟
۲- بررسی این مطالب ارائه شده چه تحولی در طرز فکر ما نسبت به یکدیگر به وجود خواهد آورد؟
لطفا نظرتان را با ما در میان بگذارید!
در جلسه آینده سعی خواهیم کرد تا موضوع «برکات خداوند در کتب آسمانی» را با همدیگر بررسی نماییم. از همه شما بزرگواران و سروران عزیز بخاطر فرصتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاسگزار هستیم و از خداوند مهربان برای شما و خانواه های محترم تان برکت و فیض و راستی از او طلب می کنیم. تا جلسه آینده شما را به دستان توانای خالق هستی می سپاریم.
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
آمین!
رکن چهارم - اعتقاد به کتب آسمانی:
بیایید نظری به سوره آل عمران آیه ۳ بیاندازیم:
نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ ﴿۳﴾
اين كتاب را كه همخوان با كتب آسمانى پيشين است به درستى بر تو نازل كرد و تورات و انجيل را پيشتر فرو فرستاد (۳)
در این آیه شاهدیم که قرآن کریم با کتب تورات و انجیل همخوانی و آنها را تأیید و تثبیت می کند. این به چه معناست؟
در ضمن آیه ۹۲ سوره انعام نیز به این موضوع اشاره دارد:
«وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴿۹۲﴾
و اين كتابى است مبارك كه فرو فرستاده ايم، و همخوان با كتابى است كه پيشاپيش آن است، تا [مردم] مكه و پيرامونيان آن را هشدار دهى و مؤمنان به آخرت، به آن ايمان مى آورند و آنان مواظبت بر نمازهاى خويش دارند. (۹۲)
قرآن کریم بر حسب این دو آیه خود را موظف به حفاظت و تأیید و تصدیق کتب پیشین (تورات و انجیل) می داند.
انجیل (رساله دوم پطرس فصل ۱ آیه ۲۰ و ۲۱ (ترجمه قدیم):
۲۰و این را نخست بدانید که هیچ نبوت کتاب از تفسیر خود نبی نیست. ۲۱زیرا که نبوت به اراده انسان هرگز آورده نشد، بلکه مردمان به روح القدس مجذوب شده، از جانب خدا سخن گفتند.»
در این آیه شاهد هستیم که نخست روح مقدس خداوند (روح الله) الهام بخش انبیا و پیامبران بوده و خواهد بود و ما انسان ها با این تضمین می توانیم به کتب با اطمینان راسخ رجوع کرده و حقایق خداوند را دریابیم.
انجیل (ٰرساله رومیان فصل ۱۵ آیه ۴ (ترجمه قدیم):
«۴زیرا همه چیزهایی که از قبل مکتوب شد، برای تعلیم ما نوشته شد تا به صبر و تسلی کتاب امیدوار باشیم. »
و در (زبور) مزمور داوود (ع) در فصل ۱۱۹ آیه ۱۰۵ می خوانیم:
کلام تو برای پایهای من چراغ، و برای راه های من نور است.
ایمانداران به خدا با جدیت باید به وحدانیت خداوند، نقش بسیار حساس فرشتگان و نقش حیاتی کتب آسمانی واقف بوده و آنها را با سعی و تلاش بررسی کرده و حکمت خداوند را در آنها بجویند.
رکن پنجم ـ اعتقاد به نقش و خدمت پیامبران و رسولان:
سوره انعام آیات ۸۳ تا ۹۰ چنین می فرماید:
وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ [٦:٨٣]
و این حجت ماست که به ابراهیم در برابر قومش بخشیدیم، درجات هرکس را که بخواهیم فرا میبریم، بیگمان پروردگار تو فرزانه داناست.
وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۚ كُلًّا هَدَيْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَيْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَمِن ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ [٦:٨٤]
و به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت کردیم، و نیز پیش از آن نوح را راه نمودیم و داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را که از زاد و رود او بودند، و بدینسان نیکوکاران را جزا میدهیم.
وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِينَ [٦:٨٥]
و نیز زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را، که همگی از شایستگان بودند.
وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا ۚ وَكُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ [٦:٨٦]
و نیز اسماعیل و الیسع و یونس و لوط را و همگی شان را بر جهانیان برتری دادیم.
وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ ۖ وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ [٦:٨٧]
و برخی از پدرانشان و فرزندانشان و برادرانشان را، و آنان را برگزیدیم و به راهی راست هدایت کردیم.
ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ [٦:٨٨]
این هدایت الهی است که هرکس از بندگانش را که بخواهد به آن راه مینماید، و اگر شرک ورزیده بودند، اعمالشان تباه شده بود.
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِن يَكْفُرْ بِهَا هَٰؤُلَاءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ [٦:٨٩]
اینان کسانی هستند که بدیشان کتاب و حکمت و نبوت بخشیدیم، اگر اینان [معاصران پیامبر] به آن [شریعت الهی] کفرورزند، قومی را بر آن گماریم که به آن کافر نباشند.
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۖ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ ۗ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا ۖ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْعَالَمِينَ [٦:٩٠]
اینان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده است، پس به هدایت آنان اقتداء کن، بگو برای آن از شما مزدی نمیطلبم، این جز پندآموزی برای جهانیان نیست.